Marketingautomatizálás vs. GDPR – A játék vége?

Jónéhány partnercégünk az elmúlt néhány évben kezdett el tudatosan foglalkozni a marketingautomatizálással. És most, megtapasztalva annak üzleti előnyeit, gyakorta kérdezik tőlünk, hogy a GDPR miatt ennek most vége, minden megoldásuk és eredményük mehet-e a „kukába”.

Természetesen a válasz egyértelműen nem, de a Rendelet okán ismét fel kell térképezniük a folyamataikat, és azokat GDPR kompatibilissé kell tenniük. Ennek megvalósításában nyújt segítséget ez a cikk.

 

Azok a cégek, akik tudatosan kezdték megtervezni és automatizálni a tevékenységeiket, folyamataikat, aggodalommal gondolnak a GDPR hatásaira, mivel még nem látják át a Rendeletnek megfelelő működés kereteit, és bizonytalanok az automatizálási megoldásaik további használatát illetően.

Az aggodalmaik persze érthetőek, mert ijesztők a büntetési tételek, miközben az alkalmazott megoldásaik és technikák jelenleg még nem felelnek meg a Rendelet előírásainak.

Ugyanakkor kétségbe nem kell esni. A Rendelet előírásainak nem nehéz megfelelni, csak figyelembe kell venni néhány szempontot, és módosítani kell annak megfelelően a rutinokon, folyamatokon.

 

Például az alábbi területeken (is) oda kell figyelni a GDPR-kompatibilitásra.

Adatbázistisztítás

Az adatbázis karbantartása a marketingautomatizálás alapja. Elengedhetetlen tevékenység, még akkor is, ha vajmi kevés izgalmat tartogat.

Eme utóbbi megváltozik, mert a GDPR erről is gondoskodott. Ugyanis a Rendelet kimondja, ha egy adat tárolására nincs engedély, akkor az adott adatot törölni kell. Ez a törlési kötelezettség akkor is fennáll, ha az adatszemély ezt kéri.

Az izgalmi értéket csak tovább emeli, hogy a törlendő adatot mindenhonnan törölni kell, ahol az tárolódhatott. Így nem csupán az adatbázisokból, hanem pl. a levelezőkből, archivált file-okból, biztonsági mentésekből is. Ebben meg van/lesz kihívás bőséggel.

Automatizált kampányok

A marketingautomatizálás egyik legfőbb feladata az adatbázis javítása és fejlesztése, ennek okán a hozzáférhető/már meglevő adatokat – a „célitemekről” való minél pontosabb kép kialakítása érdekében – újabb adatok megszerzésére használja fel.

A Rendelet miatt ezt a gyakorlatot meg kell változtatni, ugyanis az összes eddig megszerzett adat tárolását (és adott célú felhasználását), valamint az újabbak megszerzését (és adott célú felhasználását) is engedélyeztetni kell az „adatszeméllyel”.

Mindezt úgy, hogy bizonyítható legyen az engedélyek megléte.

IP-cím követése

Nem kell bővebben magyarázni, hogy a tartalom(alapú) marketinget támogatni hivatott automatizálás számára az IP-címek követése mennyire fontos tevékenység (elég csupán a remarketingre gondolni).

Ha eddig valakinek fenntartásai lettek volna eme gyakorlat etikai vonatkozásaival kapcsolatosan, akkor annak – a Rendelet miatt – most már biztosan nem lesznek, mondván, hogy a GDPR előírja, az IP-címet tárolni, illetve felhasználni csak és kizárólag előzetes engedély ellenében lehet.

Lead minősítés

A lead minősítését végző automatizálási programok, szoftverek és megoldások kifejezetten támogatók, ugyanis nagyon jó szolgálatot tesznek az egyes „célitemek” minősítésével, azaz a szegmentálás és célcsoportképzés megvalósításával, valamint azáltal, hogy tökéletes célzást biztosítanak az értékesítőknek.

Ezek jól szolgálnak majd a jövőben is, csakhogy a Rendelet kimondja, ez a tevékenység profilalkotásnak számít, ezért ehhez is előzetes engedélyre van szükség.

Reaktiválás

Az automatizálásnak az is gyakorta feladata, hogy azokkal a „célitemekkel”, amelyek egy adott időintervallumon belül nem tanúsítottak aktivitást, ismét felvegye a kapcsolatot, és újabb aktivitásra bírja (pl. újravásárlás megvalósítására).

A Rendeletnek köszönhetően eme tevékenység megvalósítása is hosszadalmasabb lesz, mert a marketingcélú kapcsolatfelvételhez is előzetes engedély kell.

 

Az előzők egy cseppet ijesztőnek hathatnak, de nem kell félni. A GDPR valójában ugyanazt célozza, amit eddig is szerettünk volna elérni, a leendő partnerek bizalmának elnyerését, valamint az irányunkban történő elköteleződésének javítását.

Arról nem is beszélve, hogy az automatizálás a Rendeletnek való megfelelést is megkönnyítheti.

Például az alábbi módokon.

Az „adatszemélyektől” származó engedélyek

Mint már említésre került, az „adatszemélyeknek” joguk van megtudni, hogy mi okból és milyen adatokat tárolunk róluk. Jogukban áll töröltetni ezeket a személyes adatokat, illetve engedélyezhetik a személyes adataik tárolását, valamint adhatnak engedélyt a felhasználásukra (külön-külön minden eltérő használati célhoz). Továbbá joguk van visszavonni ezeket az engedélyeket. Ezek mellett pedig kérhetik a személyes adataik – elektronikus formában történő – átadását, és azokat átadhatják más szolgáltatónak.

Eme engedélyek legegyszerűbb módja, ha az adatbázisban szereplő minden személynek küld egy engedélykérő e-mailt.

Ennek megvalósítására minden egyes engedélyfajtához készítsen külön e-mail mintát, amiket aztán automatizálva kiküld.

Természetesen célszerű létrehozni elkülönített engedélyeztetési listákat, amelyeket azután folyamatosan frissíteni kell a módosítási, visszavonási, törlési kéréseknek megfelelően.

GDPR-kompatibilis adatok gyűjtése

Marketingszakemberként gyakorta érzünk arra késztetést, hogy a partnereinkről a lehető legtöbb információt gyűjtsük be, ugyanis így – sokszor csupán illúzióként – azt érezzük, számottevően pontosabb képünk lesz a partnereink igényeiről és elvárásairól.

Ezt leginkább csak addig érezzük, amíg rá nem nézünk az adatbázisainkra, és végig nem gondoljuk, mennyi plusz munkát is jelent majd eme adatmennyiség érdemi kezelése és feldolgozása.

Ezt a problémát a Rendelet egyetlen suhintással orvosolta, merthogy csupán azokat az adatokat szabad tárolni (és felhasználni), amelyek ténylegesen szükségesek az adott gazdasági tevékenység megvalósításához. Ugyanakkor kisebb problémát jelent, hogy bizonyítani is kell tudni, az adott adatra ténylegesen szükség van.

Az e-mail beállítások kezelése

Gyakorta fordul elő, hogy a partnerek, ügyfelek jelzik, előszeretettel olvassák a havi hírleveleinket, azonban nagyon nem kívánnak több – újdonságokról szóló – ad hoc e-mailt kapni. Ez egyáltalán nem probléma, sőt a jelen helyzetben előnyös is, ugyanis ennek figyelembe vétele elégedettebb partnereket eredményez, mi meg pontosabb képet kapunk arról, hogy ők mit szeretnének. És ha már a Rendelet elvárja tőlünk, hogy ezt meg is tegyük, akkor kössük össze a kellemeset a hasznossal.

Lehetővé kell tenni, hogy egy automatizált felületen maguk a partnerek választhassák ki, hogy milyen információkat és mekkora rendszerességgel kapjanak.

 

Bízom benne, hogy ez a néhány gondolat segítenek az automatizálási megoldások GDPR-kompatibilissé tételében, továbbá megnyugtatta az azokat felhasználókat belátni, a Rendelet nem egy újabb probléma, hanem csupán egy kihívás, aminek segítenek megfelelni az automatizálási megoldások.

 

Ha szeretne olyan mintákat, amelyek a bemutatott megoldások alkalmazását lehetővé teszik, vagy maradtak volna még Önben kérdések, illetve újabbak merültek volna fel, kollégáimmal örömmel állunk a rendelkezésére.
Addig is jó munkát kívánok!

Nyomtatás   E-mail